tisdag 29 oktober 2019
Att klä sig som sin ålder
onsdag 8 januari 2014
Mailkonversation om ett udda fyllekäk
Mail från Hans, ämne "Hungriga":
Hej allihop!
Alkohol å omdöme har och kommer aldrig bli kompisar.
Igår kväll skålade vi, sjöng, blev glada å plötsligt hungriga. I frysen här på jobbet hittade vi en knuten plastpåse med små insjökräftor som vi kokade upp. Inser nu att vi naturligt borde tagit med oss kräftskalen härifrån… Men framför allt. Vems var de?? Hoppas de var gamla å glömda! Om inte å om möjligt så styr jag upp å fixar nya.
Hans,
AKA Spontankocken
Svar från Johan:
Hej Hans.
Hoppas kräftorna smakade. Ett råd är dock att tina kokta kräftor långsamt i kylen under ett dygn, de ska absolut inte kokas en gång till.
Orsaken till att jag hade kräftor i jobbfrysen var att vår frys hemma gick sönder och det jag ville rädda var just kräftorna.
Vill du styra upp och fixa nya kommer här en liten manual.
Att göra redan nu:
Boka ett torp på hofmantorp.se till en av helgerna i augusti 2014, vänta inte för länge, de tar snabbt slut.
Själva kräftfisket:
Vecka 1:
Fiska betesfisk – mete är en bra metod. Tänk på att det bara är vitfisk som mört, braxen och id som gäller. Absolut inte abborre. Bra bete är brödkulor som du gör genom att blanda formfranska med lite honung. Räkna med att du måste fiska minst tre dagar för att få tillräckligt med bete.
Vecka 2:
Laga mat. Det finns inget vatten eller el i torpen så du måste laga alla rätter så att det bara är att värma maten på vedspisen. Packa. Sängkläder finns men allt annat får du ta med dig. Det kan bli kallt i stugan så ta med varma kläder. Pannlampor är också bra att ha, fisket sker nattetid.
Vecka 3:
Ta dig till Hovmantorp lämpligen via bil. Se dock till att den har hög frigång då torpet ligger fem kilometer in på en skogsstig. Bäst är en SUV eller Jeep.
Räkna med fyra timmars bilresa.
Väl framme är det dags att beta burarna och göra i ordning båten. Det tar ca 2-3 timmar. Ät en snabb middag och ge dig ut på sjön. Släng i burarna och sedan åker du ut och vittjar var tredje timme hela natten.
Dag två gör du samma sak. Städa sedan torpet och kör försiktigt hem igen. Kräftorna har du med dig levande hem i en balja.
Vecka 4:
Koka kräftorna i mycket krondill och väldigt salt vatten, tillsätt gärna en ljus öl per 4 liter vatten. Låt dom dra i sitt eget spad i ett dygn sedan packar du dom i sådana där portionsförpackningar som du hittade i frysen.
Ja det var väl allt tror jag.
Visst är det lite bökigt men inget går ju upp mot självfångade svenska insjökräftor, eller hur!
De allra bästa hälsningar
Johan
fredag 29 november 2013
Har feminismen gått för långt?
- Att det är fler kvinnor än män i svenska styrelserum.
- Att kvinnor tjänar väsentligt mer än män.
- Att männen tar mycket större ansvar än kvinnor för hem och barn.
- Att kvinnor är vanligare än män på mäktiga VD-poster.
- Att det överlag är lättare för en kvinna att nå toppen inom prestigefulla yrken.
- Att det är fler kvinnor än män som uttalar sig om viktiga ämnen i nyhetsprogram.
Men, så vitt jag vet, har inget av detta skett, så vi kan nog lugnt släppa denna gnagande oro över alla dessa skenande effekter av feminismen. Trots att minst en krönikör och väldigt många i kölvattnen av dessa uttryck sina bryderier över detta den senaste veckan.
I kontrast till det har jag funnit anledning att fundera över varför så många radikala feminister beskriver sig själva som "rabiata", "hatiska", "häxor" och liknande.
Mitt antagande är att det är gjort för att vara kaxig och för att förekomma belackarna med smädelserna.
Men risken är att det istället blir defensivt, att man går motståndarnas ärende genom att bjussa på deras kritik med automatik.
Det innebär dessutom att man väljer att inte bli tagen på allvar i debatten, vilket i sin tur gör att man enbart kommer påverka de redan frälsta.
När jag frågade om detta på Twitter fick jag veta att det är ett medvetet val att ställa sig utanför debatten och den goda ton som krävs där:
Att positionera sig så hårt att man inte uppfattas som offentligt rumsren, samtidigt som man för en engagerad kamp, det anser åtminstone jag är ofattbart kontraproduktivt.
Absolut ingen jämförelse eller värdering i övrigt, men till och med Sverigedemokraterna har fattat att de gör mest skada/nytta (beroende på vems perspektiv man har) om de uppträder på ett sätt så att de framstår som några som hör hemma i möblerade rum.
Vill man förändra något med sin kamp gör man sig själv en otjänst om man vägrar acceptera att det finns beteenden som går motpartens ärenden. Antingen man gillar det eller ej.
söndag 27 oktober 2013
Arbetsgivarmoral på nittiotalet.
Hur som helst, det här var vad som hände: Byrån delades i två delar; en ny konstellation bildades av några delägare, och en annan av VD:n, tillsammans med några nya lirare.
Jag valde att följa med VD:n, jag gillade hans tydliga ledarstil, att han inte duckade för obehagliga frågor, plus att jag kände att han hade ett gott öga till mig.
Vi flyttade in i temporära lokaler, allt medan det stora och ljusa kontoret vi egentligen skulle sitta på topprenoverades. När ombyggnaden var klar bjöds det in till en storstilad invigningsfest.
Ungefär när frimärkena sattes på inbjudningskuverten stod det klart för ledningen att pengarna var slut. De var tvungna att säga upp folk. Jag var en av de som hade ett samtal med chefen där det klargjordes att de inte hade råd att ha mig kvar. Det var inte mycket att säga om det, finns det inga pengar så finns det inga pengar. (Även om det till mångt och mycket berodde på att nyckelmedarbetarna började sin nyföretagarbana med att ge sig själva femtiotusenkronorslöner och fundera på vilka tjänstebilar de skulle ha, istället för att ragga in kunder.)
Men när jag kom hem började jag fundera över en sak.
– Egentligen är du inte sist anställd copywriter, men Anders* ska ju bli delägare, så han måste förstås vara kvar, hade han sagt.
Efter ett samtal med min svåger advokaten var jag på det klara med att "ska bli delägare" inte är ett giltigt skäl att frångå LAS. Detta berättade jag för chefen och plösligt var det goda ögat han haft till mig utbytt mot något man aldrig kan lagstifta om: psykologisk krigsföring.
Den här VD:n vägde säkert sina modiga 140 kg, han var rödbrusig och pratade kraftig stockholmska. Hade vi varit med i en film hade han varit typecastad som bulldozer, och den agressiva alfahanestilen som tagit honom till den position han nu hade, riktades nu helt och hållet mot mig.
– JAG SKA SE TILL ATT DU ALDRIG MER FÅR ETT JOBB I DEN HÄR BRANSCHEN! skrek han, ännu rödare i ansiktet än vanligt, när jag berättade att jag i fortsättningen ville sköta förhandligen via min advokat.
– JAG SKA STÄMMA DIG FÖR FÖRTAL! var nästa kort i krigsföringsleken från hans sida när jag försökte säga att det kostar pengar om man vill förhandla bort LAS.
I denna tid före sociala medier fanns en djupt rotad hederskodex i (åtminstone) reklambranschen att man inte berättade för omvärlden om sånt här. Det var ett tabu som gick ut på att inte göra sig känd som någon som "gjorde sig omöjlig" eller var "besvärlig". Ett faktum som arbetsgivarna levde gott på.
Dubbelbestraffning är ett ord som är väldigt populärt idag, och det var precis vad att bli regelvidrigt uppsagd innebar. Dels straffet att bli utan jobb, och dels att inte kunna berätta om oförrätterna på grund av risken att hela skuldbördan skulle hamna i ens eget knä.
När jag insåg att jag inte skulle komma någonstans i "förhandlingarna" med chefen prövade jag att prata med de övriga i ledningen.
Människor som jag tidigare sett som mina vänner.
Men de slog ut med händerna och gömde sig bakom sin voluminösa VD. Deras inställning var snarast: Men fatta hur jobbigt det är för oss då, som måste stå bakom den där galningen, vi som är såna snälla killar!
För att verkligen visa vem som bestämde talade chefen om för den övriga personalen att de inte fick prata med mig. En del hörsammade det dekretet, andra inte. Jag kommer aldrig att glömma vilka som gjorde vad.
Till slut var jag så psykiskt nedbruten att jag ringde byråchefen och sa:
– Du har vunnit. Skriv vilket papper du vill. Jag skriver under vad som helst.
Då blev han plötslig lite spak och började prata om att det inte finns några vinnare i sådana här situationer. Men inte mer ångerfull än att han struntade i att betala min semesterersättning.
Byrån gick i konkurs något halvår senare.
Kanske fem år efter detta sökte en av killarna från ledningen jobb på byrån jag jobbade på då. Eftersom han visste att jag hade en del att säga till om ringde han mig och ville göra avbön för hur jag hade blivit behandlad. Jag svarade att jag hade tagit emot hans förlåtelse med öppna armar när som helst förutom i det här läget, när den gavs enkom för att gagna honom själv. Att den nu inte var vatten värd.
Större människa än så var jag inte.
*Anders heter egentligen något annat.
lördag 12 oktober 2013
Därför är jag inte #osminkad, trots allt.
Är det något jag värnar om här i världen så är det mitt lättraserade självförtroende. Allt som hotar att sätta det i svajning försöker jag undvika med alla medel. Dess bräcklighet har satt tillräckligt många käppar i hjulet för mig tidigare i livet.
Ett av mina verktyg för att kunna möta världen som någon som tror på sig själv och sina egna förmågor, är att sminka fram en förskönad version av mig själv. Genom att optimera det yttre har det inre hängt med på kuppen, och jag känt mig starkare. Hur patetiskt och sorgligt det än är.
Därför läser mitt undermedvetna att Aftonbladet vill att jag ska göra mig till en lägre rankad varelse som har svårare att ta för mig. Och det tänker jag inte bjussa på. Speciellt som merparten av dem som upprätthåller kraven inte behöver offra ett dyft. De sitter redan tryggt på sina självsäkra och självklara positioner i samhället och deras utseenden är något ganska oväsentligt. (Jag syftar förstås på männen med makt.)
Men att ha sminkväskan som pansar också en jävligt jobbig ryggsäck (om du ursäktar de märkliga metaforerna). Hur mycket skulle jag inte önska att jag blev bedömd på samma sätt oavsett hur jag ser ut och att jag kunde välja själv när jag hade tid och lust att piffa till mig. Så är det dock inte.
Det märks inte minst när man ser reaktionerna på i stort sett varje bild som en kvinna eller tjej lägger upp på ett socialt media. "Snyggo!"-kommentarerna är i det närmaste obligatoriska, med all säkerhet skrivna i peppande syfte. Men samtidigt är de en viktig faktor till varför många i likhet med mig helst inte går utanför dörren när man känner sig som ett "Fulo!".
Så, kan vi inte enas om att det finns andra och ännu mer uppmuntrande sätt att kommentera kvinnors förehavanden än att ständigt fokusera på deras utseenden?
Ungefär samtidigt som jag läste om Aftonbladets kampanj tittade jag i tidningen Tara. Som en av "10 heta makeup-trender" listar de "Felfri hy".
fredag 4 oktober 2013
Tårtbagarens brief.
- vem tårtan är till för
- hur gammal den personen är
- om det är en man eller en kvinna
- vad hen har för smakpreferenser
- vid vilket tillfälle den kommer ätas
- om de tilltänkta ätarna har några allergier
- hur många den ska räcka till
Utan den här (ganska självklara) infon är det stor risk att tårtan blir oätlig, utskrattad eller bara helt fel i största allmänhet. Ändå är det ganska vanligt att man förväntas baka en reklamtårta nästan helt i blindo. Så att säga.
söndag 29 september 2013
Världens krispigaste friterade kyckling.
kväll gjorde han dessa friterade kycklingdelar som var de krispigaste och godaste jag någonsin ätit.
Du behöver:
1 kg kycklingdelar, vi hade klubbor och vingar.
Grovsalt.
En fritös fylld med åtminstone 1,5 flaska (den stora) frityrolja.
Tre tallrikar för panering.
En med
4 dl mjöl
1 dl idealmjöl
2 tsk lökpulver
1 tsk vitlökspulver
2 tsk paprikapulver
2 tsk salt
1 tsk finmalen vitpeppar
som blandas ihop.
En med panko (asiatiskt ströbröd).
En med
3 ägg
2 dl mjölk
som vispas ihop.
Dela vingarna i två delar. Skär kycklingklubborna runt benet, så att senor kött och skinn släpper. Lägg i grovsalt någon timme.
Skölj kycklingdelarna så att saltet försvinner. Lägg dem på en tidning och lägg tidningspapper över. Låt torka, så att skinnsidan blir riktigt torr.
Vänd kycklingdelarna i mjöl- och kryddblandningen. Låt dem torka någon minut.
Vänd dem sedan en och en i ägg- och mölkblandningen.
Vänd i mjöl- och kryddblandningen igen.
Och tillbaka i ägg- och mjölkblandningen.
Och i mjöl- och kryddblandningen.
Ägg- och mjölkblandningen igen.
Avsluta med att vända dem i panko.
Strö över lite mjöl tills de är torra och fina.
Fritera i fritösen i ungefär 10 minuter, tills de är gyllenbruna och härliga.
Låt rinna av på hushållspapper.
söndag 25 augusti 2013
Ordet "språkpolis" har fått en obehaglig klang.
Det var ett riktigt antagande. För det mesta. De flesta som är med i gruppen är, som sig bör, språkligt intresserade, vänliga och ibland också humoristiska människor.
Men jag upptäckte också vilken enorm intolerans och närmast hatisk stämning som frodades inemellan i kommentarstrådarna. Att språkpoliser ofta är personer som praktiserar tesen regler är till för att man ska kunna säga till andra att de har fel.
Om Flashback är platsen där mörka krafter gör sina röster hörda i fråga om intolerans mot exempelvis invandrare, homosexuella och kvinnor så är Facebookgrupperna som handlar om språkpolisiära ärenden nästan lika fördömande (om än mer rumsrena) mot särskrivare, folk som inte vet skillnaden mellan de och dem eller var och vart.
För att inte tala om ordet hen. Enkom detta könsneutrala personliga pronomen är eldfängt nog att tända en passiv-agressiv skogsbrand i vissa av språkpolisernas hjärnor. Det är ingen hejd på vilket hat det lockar fram.
Jag har också omtalat mig själv som språkpolis emellanåt, jag har gjort mig rolig över språkliga grodor och förfasat mig över diverse galopperande lingvistiska avarter. Men det känns inte bra längre. Det finns redan alldeles för många felfinnare därute som lägger enormt fokus på att vara nedlåtande mot all form av språklig imperfektion.
Skriv som ni vill, så länge jag förstår vad ni menar är det mesta okej, ska bli mitt nya förhållningssätt. Låt tusen stavningsblommor blomma!
Samtidigt som jag sitter och funderar över det här inlägget läser jag om Lotta Olin Persson som postade en bild på en lapp där en lärare särskrivit. Jag upplevde själv hur bilden fick en omedelbar tokspridning, i princip varenda en av mina Facebookvänner la upp den inom några timmar. Och visst, det är väldigt olycklig att en lärare särskriver, speciellt i ett sammanhang som handlar om att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter, men den ohämmade skadeglädjen som rådde, den gränsar faktiskt till skrämmande.
Och, som sagt, jag borde inte kasta den första stenen här, jag är minst lika skyldig som någon annan. Men i framtiden kommer jag inte vara lika snabb att ta till fördömarrollen.
onsdag 21 augusti 2013
Woody Allen och byråvalet
fredag 16 augusti 2013
Ner med den inre Laila Baggen!
Reklamspammandets slukhål
Sexism framför kameran.
Jämställdist? Nej, så fan heller!
Reklam? Jajamen, bring it on!
Leveransen som förlösare
En knarkig C-vitaminboost till budgetpris.
Mattsson och Helin lämnar skyttegravarna
En månad på tio tweets
Någon: "Jag har löst världsvältens gåta!" Twitter: "Det är två "s" i världssvält.
— Ulrika Good (@ulrikagood) 16 april 2013
I träningens oändliga universum är min komfortzon stor som Medelpad.
— Ulrika Good (@ulrikagood) 14 april 2013
"FB erbjuder skräddarsydda annonser. Med skräddarsydda menar vi att: Man 40+ = intresserad av golf och tjejer. Kvinna 40+ = fet och rynkig."
— Ulrika Good (@ulrikagood) 3 april 2013
Idag är första dagen på resten av ditt gnäll.
— Ulrika Good (@ulrikagood) 31 mars 2013
Innan Twitter visste jag inte hur många som hade som ideologisk mission att idiotförklara alla som inte har exakt samma ideologiska mission. — Ulrika Good (@ulrikagood) 30 mars 2013
Började dagen med att hitta Maggan på taket. Lockade henne att rutscha ner för takpannorna och tog emot henne i famnen. — Ulrika Good (@ulrikagood) 29 mars 2013
OBS Maggan är inte en förvirrad granne, utan vår katt. — Ulrika Good (@ulrikagood) 29 mars 2013
Svenska språkets sorgligaste ord: Mellanchef. — Ulrika Good (@ulrikagood) 25 mars 2013
Nu putsar jag fönster som en hel entreprenörskarl. Sen ska jag dammsuga som en stackars utnyttjad piga.
— Ulrika Good (@ulrikagood) 23 mars 2013
I Göteborg har vi fler mutaffärer än vi har mataffärer.
— Ulrika Good (@ulrikagood) 21 mars 2013
Marabou Black och det bespottade lurendrejeriet.
Ett varv till på PK-begreppet
Kreativitet eller kundnytta?
Att bygga en riktigt bra byrå
Den långa intervjun med mig
Namn: Anna Ulrika Good Bor: På Särö, utanför Göteborg. Familj: Maken Johan Good, en son och en dotter. Tjänar: 515 697 kr (tax. ink. 2011) Karriär: Började som 19-åring på RKAB i Göteborg och har sedan dess jobbat på tiotalet olika Göteborgsbyråer, både som anställd och som frilans. Var på GOSS i sju år och nu senast på CP+B. Vunnit bland annat Guldägg och Bronslejon. Suttit i ett sort antal jurys, exempelvis två gånger i Cannes Lions-juryn, Eurobest, New York Festivals, två gånger i Guldäggsjuryn, varav en som kategoriordförande, 100 Wattaren, Guldlådan och Guldnyckeln samt Månadens Kampanj fem gånger. Utbildning: En inte fullgjord copyutbildning på IHM och arbetslivets egen skola. Medievanor: Pappers-GP och Resumé är de enda fasta tidskriftsmedia jag plöjer. Sedan tar mig Twitter till allt annat som är intressant för dagen. Lyssnar mycket på podcasts och ser gärna kvalitetstrams på TV. Oanad talang: Bästa partytricket: hon kan lägga höger arm bakom nacken och nå runt och nypa sig i höger öra. Hon har även kunnat göra en huvudstående lotusställning.
Posthuset i Göteborg. I flera år stod lokalerna ödelagda efter att verksamheten hade lagts ner. I dag har tegelbyggnade genomgått en metamorfos och blivit lyxhotellet Clarion Hotel Post, ett stenkast från Centralstationen. Ulrika Good bär svarta solglasögon när hon kommer gående från andra sidan Drottningtorget. Det har gått åtta veckor sedan hon tvingades lämna CP+B Europe på grund av arbetsbrist. En vecka nnan vårt möte besökte Ulrika Good arbetsförmedlingen i Kungsbacka. En formell rutinvisit. Efter mer än 25 år i reklamvärlden vet hon att myndigheten inte är den bästa fiskdammen för en copywriter som satt i Cannesjuryn så sent som förra året. Hon ombeds att söka ett jobb på ett postorderföretag. Det blir en påminnelse, även om hon förstår att det inte är här chansen finns. Ulrika Good ser perioden som en parentes och vet att det kan vända när som helst.– Genom åren har jag varit med om många konkurser och nedläggningar av byråer jag jobbat på, det är faktiskt bara CP+B och Valentin, Byhr som finns kvar av alla ställen jag varit på. Och i sådana situationer, när pengarna är slut och viljan att göra rätt för sig försvinner, tar många till tasksparkar och diverse fulheter när människor sägs upp. Det har jag drabbats av vid flera tillfällen och det har satt sig i muskelminnet. Så det var känslor från förr som gjorde sig påminda, även om jag vill understryka att allt sköttes helt enligt boken och alla var jättesnälla den här gången. Men de betingade reflexerna försvann på ett par dagar och jag kunde börja tänka på att förändringar oftast leder till väldigt bra saker.
Vad är skillnaden att hamna utanför arbetsmarknaden nu jämfört med när du var 27 år? – Skillnaden är att mitt nätverk i dag är tusen gånger så stort. Jag hatade att ringa sälj- och jobbsökarsamtal, men telefonen var mitt enda sätt att nå ut för tjugo år sedan. Idag kan jag nå fler med en enda tweet än jag någonsin gjorde när jag satt med en telefonlista och försökte stålsätta mig för att ringa.
Hur gör du för att hålla dig uppdaterad om branschen och underhålla dina kontakter? – Som sagt, jag rör mig i mitt sociala nätverk där väldigt många i branschen finns, större delen av dagen. Dyker det upp något intressant, ser jag till att kolla upp det så fort som möjligt.
Hur ser en vanlig dag ut för dig? – En vanlig dag just nu är väldigt ovanlig, i det långa perspektivet. Det är en handfull veckor jag inte varit heltid på en arbetsplats, kontra ett par decennier som jag varit det. Men just nu har jag ofta lunchmöten inne i stan, jag skriver i många olika sammanhang, för diskussioner på Twitter och fixar med diverse husliga sysslor i huset på Särö där vi bor. Och så börjar jag dagen med att träna i fem minuter. Som kreatör, finns det något positivt med en sådan här period? – Jag har blivit mer sugen att, vid sidan av reklamjobben, även skriva i andra sammanhang. Jag trivs exempelvis väldigt bra med att blogga för Resumé, och det har jag tid med just nu. Mitt bloggande har legat i träda i ett par år och, utöver jobbet, har jag mest uttryckt mig på 140 tecken på Twitter. Nu känns det väldigt kul att få skriva lite mer utförligt igen. Att blogga har för övrigt varit något som utvecklat mitt skrivande. Det var fantastiskt att känna friheten i att få skriva med bara sig själv som uppdragsgivare, med mina egna tankar som utgångspunkt och använda mitt eget språk till fullo. – Emellanåt är yrket som copywriter inte särskilt textintensivt, i vissa projekt kanske de skrivna inslagen bara bara består av presentationer. Finns det någon rädsla medan tiden går? – Inte på något sätt. Jag ser med stor tillförsikt på framtiden och tror stenhårt på klyschan att förändring är bra. “Tack vare” att jag varit på så många byråer som gått i stöpet har jag fått erfarenheter från många arbetsplatser, sett olika byråkulturer och lärt känna en väldig massa fler människor än om jag hade hamnat på det perfekta, trygga och stabila stället redan från början. Det tror jag är en värdefull tillgång, och denna tillgång kryddas dessutom med erfarenheter från diverse toppsammanhang, så nej, jag är inte orolig. Ulrika Goods pappa Johnny Andersson var vd på RKAB, en av Göteborgs ledande reklambyråer på 70- och 80-talet. Som 15-åring bestämde hon sig för att det var copywriter hon skulle bli. Direkt efter stundenten fick hon jobb på RKAB. Via kaffekokande, fotoassisterande och korrekturläsande av kataloger blev hon till slut befodrad till jobbet som copywriter. Du ville bli copywriter redan som 15-åring, har det gjort det gjort det enklare för dig att hålla dig kvar i reklambranschen? – Det har aldrig funnits något annat. Jag har inte förstått frågan när någon frågat om det är något annat jag vill syssla med. Du har jobbat i reklambranschen i 27 år och har levt med branschen i hela ditt liv. I vilken utsträckning är reklam en del av din identitet? – Reklamvärlden har varit en enormt stor del av mitt liv. Jag började väldigt ung, har vuxit upp i en reklamfamilj och är gift med en reklambyrågrundare, så för mig har alltid yrkesliv och privatliv flutit ihop, bara för att det har varit så roligt och viktigt. Men numera har jag inga problem att stänga av jobbtänket när jag jag känner för det, och har motvilligt insett att universum inte kretsar kring reklambyråvärlden.Hur skulle du beskriva ditt förhållande till reklambranschen? – Som till en nära släkting eller familjemedlem. Man kan själv se brister, men gillar inte när någon utomstående kritiserar.
Hur kunde du veta så tidigt att du ville bli copywriter? – Jag följde med min pappa till jobbet, dvs reklambyrån, när jag var liten, där hade de massor av fina pennor, block och gnuggisar, de hade en trevlig ateljé och de verklade ha så roligt. Det i kombination med att jag älskade att skriva kåserande uppsatser i svenskan, var vad som avgjorde mitt yrkesval. Jag ville få uttrycka mig kreativt och ha roligt på jobbet, det handlade aldrig om reklampriser eller prestigejobb. – Jag jobbade på i mindre framstående sammanhang i många år innan priserna kom. Det gör nog att jag har en ovanlig karriär, jag var en bit över 40 när jag vann Guldägg, och tidigare i min yrkeskarriär hade något sådant varit helt utopiskt och inte funnits på kartan. Goss guldägg för kunden Glitter 2006 framhåller Ulrika Good som en tydlig milstolpe i karriären. Två år tidigare hade byrå knutit till sig modekedjan och behövde en kvinnlig copywriter för uppdraget. Ulrika Good var vid den tiden frilanare, hon kände den dåvarande marknadchefen Ann Lindh sedan tidigare och gillade att jobba tillsammans med henne. Ulrika Good fick chansen att jobba med kontot på frilansbasis. I takt med att uppdraget växte blev det till slut mer gynnsamt för Goss att anställa henne permanent. 2005 gjorde byrån en personalhandbok och strategiimplementering för Glitter – Glitterboken, som vann både Guldägg bronslejon i Cannes. En personlig vändning för Ulrika Goods karriär. Under åren som följde fick hon förtroendet att sitta i Cannes-juryn vid två tillfällen.– Det var då jag insåg att huruvida man är “bra” eller “dålig” handlar i vilken kontext man befinner sig. Får man jobba tillsammans med människor som man klickar med kreativt, har samma ambitioner som och som har förtroende för en kan man åstadkomma vad som helst. Och det motsatta, om ens idéer och person inte är synkade med arbetsplatsens målsättningar och syn på reklam, känner man sig jättedålig. Idag förstår jag att det kanske inte är mig det är fel på om det inte funkar, det är kompatibiliteten mellan mig och byrån som fallerar.
Har du sett mycket av prestige och egon genom åren? – När man betraktar branschen utifrån är det lätt att tycka illa den, det är enkelt att bara se en massa överspända och överbetalda kvasimänniskor. Och sådana finns det förstås, men ju närmare den verkliga reklameliten jag befunnit mig, desto fler genuint kompetenta, ödmjukt trevliga människor och själsfränder har jag träffat. Samt många som är väldigt sjavigt klädda. När jag skulle delta i Cannes-juryn förra gången exempelvis, klädde mig själv i finklänning och klackar för att gå på välkomstbankett på det lyxiga hotellet Carlton. När jag klev in i hotellhissen möttes jag av en man med flip-flop-tofflor, bermudashorts och urtvättad t-shirt. Han visade sig höra till min jury och också vara på väg till välkomstbanketten, en fransk superkreatör med juryns kanske skarpaste hjärna.
Vilken är din största drivkraft i yrket? – Att ha roligt på jobbet. Att få hitta på bra saker. Du gick från det mer traditionella Goss till CP+B som är väldigt långt framme digitalt. Hur var den omställningen? – Det var ett tufft bootcamp. Jag förstod direkt att det här inte var "mammas gata" där jag kunde gå på rutin. Jag lämnade min trygghetszon och kände mig som en nybörjare till en början. Man jag hade lyckligtvis fantastiskt duktiga kollegor att jobba tillsammans med. Hade du förutsatt dig att det skulle bli en så pass stor utmaning? – Jag förstod förstås att det skulle bli annorlunda. Mitt liv är väldigt digitalt, men är jag mer en heavy user än en teknikgeek, så det fanns mycket att lära. Det var nog faktiskt svårare att anpassa sig till att jobba på en amerikanskägd byrå efter att alltid ha jobbat i svensk byråkultur. Den hierarkiska strukturen passar inte mig så bra, jag har inte så vassa armbågar som man kanske behöver för att ta sig fram på en nätverksbyrå. Där är det din titel som ger dig ditt mandat för hur du får jobba, och som copywriter är det mandatet begränsat. Kommer du ta med nätverksaspekten i beräkningen innan du börjar på nästa jobb? – Jag vet att jag presterar bättre när jag har fullt ansvar för mina uppdrag. På en nätverksbyrå har man alltid minst ett par nivåer av CD:s över sig som bestämmer i slutändan.Hur kommer det sig att du valde ändå att lämna Goss utan att ha något jobb att gå till? – 98% av tiden jag har jobbat tillsammans med Johan har varit helt fantastisk. Men på slutet, när det inte gick så bra för Goss, gick det aldrig att stänga av diskussionerna om det, inte ens när vi satt hemma vid middagsbordet. Och så vill man inte vara på samma arbetsplats som sin partner när man börjar misstänka vart det kan barka hän. Därför valde jag att hoppa av.
– Jag ville göra det offentligt att jag sagt upp mig, för att optimera mina chanser att nå ut till så många potentiella nya arbetsgivare som möjligt, istället för att kontakta dem en och en i hemlighet. Det var en chansning som gick hem, inom en vecka hade jag fått jobb på CP+B.Hur skiljer sig förutsättningarna nu jämfört med den gången? – I Göteborg har bland annat Goss, ANR och Jerlov försvunnit och de som har tillkommit kan inte riktigt matcha de arbetsplatserna än, så det finns ett stort tomrum. Och så har lågkonjunkturen blivit djupare, många sitter still i båten istället för att satsa framåt. Men när man varit med så länge som jag har, vet man att konjunkturenas svängningar är något naturligt, det är bara att hänga i så vänder det och blir ljust igen.
Hur mår reklamstaden Göteborg? – Den har mått bättre, men den har samma symptom som branschen i stort. I tider som den här finns det väldigt få modiga reklamköpare och de flesta kör på kortsiktiga säljinsatser istället för att bygga långsiktiga och nyskapande koncept.När Johan Good drog igång Goss tillsammans med Gunnar Skarland och Mikael Schultz år 1996 var Ulrika Good deltidsarbetslös. Hennes man jobbade jämt och de mesta av pengarna gick till att bygga upp verksamheten och hålla byrån över vattenytan. Hemma satt Ulrika Good med två barn på 2 och 4 år, samtidigt som hon fick ligga i för att få tillräckligt med frilansuppdrag. Mitt upp i allt började hon jobba med att ta frilansuppdrag tre dagar i veckan där hon blev mobbad av sin chef. Ulrika Good bet ihop innan hon gjorde klart med ett nytt jobb och kunde säga “Jag kommer aldrig tillbaka”. När hon tio år senare står på scenen och tar emot ett den svenska reklambranschens finaste pris kan hon njuta.
– Jag lovar att vi Gossar var de gladaste Guldäggsvinnarna någonsin. Det var en dröm som blev sann för de tre grundarna som verkligen kämpat extremt målmedvetet och byggt alltihop från noll, med det här som en viktig, men närmast ouppnåelig målbild. – Och för min egen del var det också en helt osannolik lycka. Jag önskar alla unga kreatörer alla tänkbara framgångar, men det går inte att komma ifrån att man gläds enormt mycket mer av att vinna fina priser om man haft sin beskärda del av hundår, än om allt det händer när man är nykläckt. Och jag hade haft gott om hundår.Hur skulle du vilja se att din framtid utvecklades? – Antingen hittar jag ett nytt roligt reklamjobb på en byrå, eller så skapar jag något i egen regi, gärna tillsammans med den parhäst som jag inte har för ögonblicket. Möjligtvis handlar det även om verksamhet som inte enbart är hardcore reklamverksamhet, men det där är frågor jag bearbetar dagarna igenom i huvudet just nu och som inte är färdigprocessade än.
Annars är det som bloggare hon skapat sin största läsekrets. Inte sällan behandlar bloggen jämställdhetsfrågor, vilket är en överraskande utveckling enligt henne själv. Hon säger att hon inte alltid varit en genusmedveten person.– Något som var en ögonöppnare för mig var faktiskt Mad Men. Där det blev så tydligt att min egen arbetsplats varit så annorlunda för inte alls speciellt länge sedan. Och att utvecklingen som skett inte gjort det av sig själv. Jag tror inte att männen i Mad Men-eran var onda på något sätt, för dem var det självklart att kvinnors roll var att skriva maskin, svara i telefon och bli påsatta i kopieringsrummet. Jag tror inte heller att dessa män vaknat upp en morgon och tänkt “Det här är inte schyst! Kvinnor kan också vara likvärdiga medarbetare, nu måste vi ändra på det här.” Nej, det behövs en kamp och ett medvetandegörande för att ändra så starkt rotade strukturer, och om jag genom min blogg kan göra en insats för att synliggöra problematiken vill jag göra det. För det finns fortfarande massor att göra.
Du är väldigt aktiv i sociala medier. I vilken utsträckning är det ett sätt att vårda ditt varumärke? – Det funderar jag väldigt lite på. Jag är aktiv i sociala medier för att jag tycker att det är roligt. För mig är det en väldigt ostrategisk handling. Hur stort är ditt ego som kreatör? – Det är klart att jag har behovet av att få genomslag för mina idéer och gärna vill slåss för dem. Men jag har absolut inte varit en person som trivts i rampljuset och ställt mig längst fram på scenen, tvärtom, tidigare var det det värsta jag visste. Tanken på att behöva tala inför folk har gjort mig panikslagen förr om åren.– Men jag har kommit väldigt långt och idag har jag ett helt annat självförtroende, jag tror inte längre automatiskt att jag är den som har fel och är den sämsta personen i rummet. Det kan jag tacka min förmåga att uttrycka mig i skrift för. Med hjälp av den har jag upptäckt att jag också har något att komma med som folk vill lyssna på. Så idag känner jag mig hyfsat trygg med det mesta. Men stort ego? Nä, det hoppas jag inte att jag har av det dåliga slaget.
När kom du över den här typen av tankar och kände att du var duktig? – Helt klart under tiden på Goss. Det var då jag kände att jag faktiskt platsade i väldigt bra sammanhang.
Text: Andreas Rågsjö ThorellSnackar TV4-doktorn skit?
Att sälja sin svartgula själ
Smartast just nu – Tommy "Black" Nilsson
Moment 22 vid 44
Premiumätarna
För att inte tala om salt. Väldigt länge hade vi i stort sett bara det som ironiskt nog kallas finsalt:
Men så kom någon smart människa på att göra finsaltet till fulsalt och vips! Med flingsaltet kunde man också ta sisådär 770% mer betalt per kilo:
Om man börjar fundera över hur många basvaror som blivit premium de senaste tjugo åren förstår man plötsligt varför man lägger en absurt stor del av sin lön i livsmedelskejdornas kassa. Och man gör det gärna. För det är ju så gott.
Ups and downs i karriären
I programmet hade Mia Skäringer och Maria Lundqvist ett samtal som gjorde mig ledsen. De pratade om att känna skuld för att man inte räcker till och frågade sig varför kvinnor tar på sig alldeles för mycket.
– Det är väl jämställdheten, säger Mia Skäringer och hon och Maria bondar över det faktum att de inte är feminister "på det sättet".
– Jag kan inte gå med i det där tåget, fortsätter Mia.
– Man måste bejaka både sina manliga och sina kvinnliga sidor. Att gå ut med Fittstim och hår... Det är inte min grej.
Så där har jag säkert också kunnat uttrycka mig någon gång för många år sedan, men att två kloka och upplysta kvinnor resonerade så 2013, det trodde jag faktiskt inte.
Eftersom de ägnade sitt förtroliga TV4-sända samtal åt att förstärka definitionen av en feminist som en grovhuggen manshatare med sin generande hårväxt i full frihet skulle jag vilja ägna mitt lilla hörn av mediavärlden åt att motverka detta.
Min förhoppning och önskan är att man i fortsättningen ska få omnämna sig som feminist utan att behöva förtydliga att man inte är:
För det sista som behövs i arbetet med att stävja ojämlika och diskriminerande strukturer mellan könen är hinder i form av skrämmande och osanna nidbilder.
Avsnittet kan du se här.
Feminismens disclaimers
I programmet hade Mia Skäringer och Maria Lundqvist ett samtal som gjorde mig ledsen. De pratade om att känna skuld för att man inte räcker till och frågade sig varför kvinnor tar på sig alldeles för mycket.
– Det är väl jämställdheten, säger Mia Skäringer och hon och Maria bondar över det faktum att de inte är feminister "på det sättet".
– Jag kan inte gå med i det där tåget, fortsätter Mia.
– Man måste bejaka både sina manliga och sina kvinnliga sidor. Att gå ut med Fittstim och hår... Det är inte min grej.
Så där har jag säkert också kunnat uttrycka mig någon gång för många år sedan, men att två kloka och upplysta kvinnor resonerade så 2013, det trodde jag faktiskt inte.
Eftersom de ägnade sitt förtroliga TV4-sända samtal åt att förstärka definitionen av en feminist som en grovhuggen manshatare med sin generande hårväxt i full frihet skulle jag vilja ägna mitt lilla hörn av mediavärlden åt att motverka detta.
Min förhoppning och önskan är att man i fortsättningen ska få omnämna sig som feminist utan att behöva förtydliga att man inte är:
För det sista som behövs i arbetet med att stävja ojämlika och diskriminerande strukturer mellan könen är hinder i form av skrämmande och osanna nidbilder.
Avsnittet kan du se här.